|
|
|
|
Jaké
vlastnosti má riši či rishi (také asra, ášram -
klášter)
A.duchovní
- je adhjatmik – žije vědomý život podle programu č.2
(nereaguje instinktivně na smyslové podněty, ale vybírá
si, na co bude reagovat), věřící svým zásadám a dharmě. Je
oddaný tradicím a rituálům, má rád oheň (budhí – mentální
agni) a studium, má rád materiální a duchovní znalosti.
B.sebeovladatelný
– umí se ovládat, nepodléhá smyslovým podnětům, pokud
nejsou v souladu s jeho potřebami, dharmou,
vírou či zásadami
C.celibát
– neužívá sexuální energii v programu č.1 na „kámu“ –
smyslové potěšení, hýření, vášeň, léčení nízkého
sebevědomí. Není závislý na potěšení. Sexuální energii
užívá podle programu č.2 na duchovní růst.
D.je
úspěšný v libovolném oboru
E.literární
– je sečtělý, zná, případně píše, odborné texty (samhity,
učebnice, skripta, systematické spisy)
F.mudrc
– je moudrý, osvícený, přitahuje moudrost, není ničím
omezený – je otevřený
Rozdíl mezi osvíceným člověkem
(mudrcem) a svatým (světcem):
Většinou
používáme slovo mudrc pro osvícené a slovo svatý pro
světce.
Mudrc
– osvícený |
Světec
- svatý |
Mudrc
znamená člověk, který je osvícen, což znamená, že
nemá Já (ahamkár). Osobnost zmizela, není v něm
žádná osoba. Osobnosti pouze přicházejí a odcházejí.
Ale v něm není žádná osoba. A když se ho
zeptáte: „Jsi tady?“ Nemůže říci: „Jsem tady či tady
nejsem.“ Protože samotná tato otázka mu nedává
smysl. On je úplně pryč, zmizel. Rychlost,
s jakou pracují jeho smysly je pomalejší, než u
svatého. |
Na
druhé straně svatý je pořád tady. Má osobnost a je
stále tady. Což osvícený člověk či mudrc nemá. |
Na
druhé straně pro mudrce všechno co se stane je
spontánní. Nespojuje se s boží vůlí protože pro
něj je všechno boží vůle. A nějak obzvlášť se
nespojuje s Bohem. On jen žije každým
okamžikem. |
A
svatý je ve spojení s Bohem a podrobuje se boží
vůli. Světec neustále naslouchá boží vůli a na tomto
základu funguje. |
Neprosazuje
vlastní názory a předsudky podle principu: smyslem
dorozumívání je vyvolání odezvy (karmy, účinku –
dravja-guna-karma) |
Prosazuje
Boží vůli a názory z ní plynoucí |
Souhrn:
mudrc – osvícený |
Souhrn:
světec - svatý |
mudrc
nemá osobnost |
světec
má osobnost |
mudrc
nemá spojení s božskou vůlí |
světec
je spojen s božskou vůlí |
mudrc
je nepředvídatelný a jeho chování může a nemusí být
příkladné |
chování
světce je předvídatelné a přizpůsobuje se
společnosti, jeho chování a slova jsou příkladná |
Můžete pokračovat na úvodní stránku webu